Toimitusehdot

ATLOK OY:N VERKKOKAUPAN JA KOTISIVUJEN OMINAISUUDET SEKÄ TOIMITUSEHDOT.

Ylläpitäjä: Atlok Oy, Tehtaankatu 13 B, 11710 Riihimäki. Y-tunnus 1898928-3, yritys on perustettu 2004. Asiakaspalvelu puh. 010 5484 300 (arkisin klo 8.00-17.00) tai sähköpostitse info@atlok.fi. Vastaamme sähköposteihin pitkin päivää, kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Atlok verkkokauppa on kuluttajille ja jälleenmyyjille tarkoitettu sähköinen tilausjärjestelmä, siihen sisältyvä osio (Online tilausjärjestelmä) on tarkoitettu ainoastaan tietojärjestelmäämme rekisteröidyille yrityksille. Jälleenmyyjäksi haluava yritysasiakas saa lisätietoja asiakaspalvelustamme. Kuluttajat voivat tilata tuotteita myös ilman rekisteröitymistä. Tilausjärjestelmään rekisteröityneille tehdään käyttäjätunnus ja salasana. Asiakas ei saa luovuttaa niitä ulkopuolisille ja on vastuussa niillä tehdyistä tilauksista. Normaalisesonkina pyrimme lähettämään tilaukset saman päivän aikana jos ne tilataan ennen kello 13.00. Mikäli tilattua tuotetta ei löydy varastostamme niin ilmoitamme arvioidun toimitusajan erikseen. Verkkokaupasta näkee onko tuotetta varastossa vai ei. Ennakkomyyntituotteissa toimitusaika voi olla useita kuukausia.

TOIMITUSTAVAT KULUTTAJILLE

Postin pikkupaketti
Tilaus toimitetaan perille asti postilaatikkoon tai postiluukusta sisään. Pikkupaketti toimitetaan kaikkialle Suomeen aina päiväpostin mukana ja se on pääsääntöisesti perillä 2-3 päivän kuluessa tilauksen lähetyksestä. Postin pikkupaketti on edullinen ja kätevä vaihtoehto pienlähetykselle. Tilauksen paino enintään 2,0 kg.

Smartpost
Tilaus toimitetaan valitsemaasi Postin pakettiautomaattiin. Postin pakettiautomaatti on helppo tapa vastaanottaa paketteja. Tilaus toimitetaan valitsemaasi pakettiautomaattiin ja se on noudettavissa pääsääntöisesti lähettämistä seuraavana työpäivänä klo 16 jälkeen. Pakettia säilytetään automaatissa seitsemän päivää sen saapumisesta. Saapumisilmoitus ja pakettiautomaatin koodi lähetetään tekstiviestillä.

Postipaketti 16
Tilaus toimitetaan lähimpään Postiin ja se on noudettavissa pääsääntöisesti lähettämistä seuraavana työpäivänä klo 16 jälkeen. Pakettia säilytetään Postissa seitsemän päivää sen saapumisesta. Saapumisilmoitus lähetetään sekä tekstiviestillä että lähetyksessä ilmoitettuun toimitusosoitteeseen seuraavalla jakelukierroksella.

Posti Express 14
Tämä toimitusvaihtoehto on tarkoitettu ensisijaisesti yritysasiakkaille. Asiakkaalle ei erikseen soiteta ja sovita toimitusaikaa. Tilaus toimitetaan asiakkaalle perille asti pääsääntöisesti tilauksen käsittelypäivästä seuraavana arkipäivänä klo 8 – 16 välillä. Mikäli ensimmäinen jakoyritys epäonnistuu viedään paketti lähimpään Postiin, josta sen voi noutaa saapumisilmoitusta tai seurantakoodia vastaan. Lähetystä säilytetään Postissa seitsemän päivää sen saapumisesta, jonka jälkeen lähetys palautetaan lähettäjälle.

Posti Express 9
Tämä toimitusvaihtoehto on tarkoitettu ensisijaisesti yritysasiakkaille. Asiakkaalle ei erikseen soiteta ja sovita toimitusaikaa. Tilaus toimitetaan asiakkaalle perille asti pääsääntöisesti tilauksen käsittelypäivästä seuraavana arkiaamuna klo 9 mennessä. Pohjois-Suomessa toimitusaika on arkisin klo 15 mennessä. Mikäli ensimmäinen jakoyritys epäonnistuu viedään paketti lähimpään Postiin, josta sen voi noutaa saapumisilmoitusta tai seurantakoodia vastaan. Lähetystä säilytetään Postissa seitsemän päivää sen saapumisesta, jonka jälkeen lähetys palautetaan lähettäjälle.

Kotipaketti
Tilaus toimitetaan perille asti pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä tilauksen lähetyksestä. Se toimitetaan vastaanottajalle sovittuna ajankohtana klo 9-21 välillä. Posti sopii toimitusajan vastaanottajan kanssa etukäteen tekstiviestillä, jonka linkin kautta saa valittua sopivan toimitusajan.

Rahti
Toimittaa yli 35 kilon tai suurikokoiset paketit, kuten mönkijän puskulevysarjat, kotiin normaalina työaikana. Kuljetusliike soittaa jakoajan etukäteen. Palvelu edellyttää vastaanottajan paikalla oloa. Posti säilyttää lähetyksiä saapumisviikon jälkeen kaksi täyttä viikkoa. Postin palvelunumero yksityisille 0100 5577.

MAKSUTAVAT KULUTTAJILLE

Verkkopankimaksut:

Verkkopankkien verkkomaksupainikkeet
Voit maksaa tilauksen minkä tahansa suomalaisen pankin verkkomaksupainikkeen kautta. Kun käytössäsi on oman pankkisi antamat käyttäjätunnukset ja olet maksamassa nettiostoksiasi, siirryt verkkokauppamme sivuilta hetkeksi omaan pankkiisi ja maksat valitsemasi tuotteet suoraan omalta tililtäsi. Maksunsaajana näkyy Svea Payments Oy (tai aputoiminimemme Maksuturva Group Oy), joka huolehtii verkkokauppamme maksujenvälityksestä.

Maksujenvälittäjän yhteystiedot:
Svea Payments Oy
Y-tunnus: 2121703-0
Mechelininkatu 1 A
00180 Helsinki
Puhelin: 09 4241 7040 (arkisin klo 8:00-16:00)
Sähköposti: asiakaspalvelu.payments@svea.fi
https://www.svea.com/fi/fi/kuluttajat/maksuratkaisut/

Korttimaksut ja MobilePay (Visa, Visa Electron, Mastercard ja Business Eurocard):

Maksukortilla maksaminen verkkokaupassamme on vaivatonta ja turvallista. Korttimaksamisen ja MobilePay-maksamisen verkkokaupassamme tarjoaa Svea Payments Oy yhteistyössä Payment Highwayn ja Bambora AB:n kanssa. Maksutapahtuman aikana luottokorttitietoja käsitellään aina suojatussa verkkoyhteydessä. Korttinumeroita ei tallenneta verkkokaupan tai Svea Payments Oy:n tietojärjestelmiin vaan ne käsitellään teknisen palveluntuottajan Payment Highwayn toimesta.

Maksujenvälittäjän yhteystiedot:
Svea Payments Oy
Y-tunnus: 2121703-0
Mechelininkatu 1 A
00180 Helsinki
Puhelin: 09 4241 7040 (arkisin klo 8:00-16:00)
Sähköposti: asiakaspalvelu.payments@svea.fi
https://www.svea.com/fi/fi/kuluttajat/maksuratkaisut/

Maksaminen Siirto-sovelluksilla:

Verkkokaupassamme voi maksaa helposti ja turvallisesti mobiilissa Siirto-sovelluksilla. Siirto on pankkirajat ylittävä, aivan uusi tapa tehdä verkkopankkimaksuja. Siirto-maksuja voi tehdä Nordean Siirto-sovelluksella, Pivolla sekä OP-mobiililla. Mobiilikäytössä maksaessa käyttämäsi Siirto-sovellus avautuu automaattisesti, selaimen kautta tietokoneella käytettäessä voit syöttää puhelinnumerosi sille varattuun kenttään, jonka jälkeen maksu hyväksytään Siirto-sovelluksessa tai puhelinnumeron perusteella valitussa muussa sovelluksessa. Maksu veloitetaan Siirto-sovellukseen tallennetulta pankkitililtä.

Maksujenvälittäjän yhteystiedot:
Svea Payments Oy
Y-tunnus: 2121703-0
Mechelininkatu 1 A
00180 Helsinki
Puhelin: 09 4241 7040 (arkisin klo 8:00-16:00)
Sähköposti: asiakaspalvelu.payments@svea.fi
https://www.svea.com/fi/fi/kuluttajat/maksuratkaisut/

Maksaminen Pivo-sovelluksella

Verkkokaupassamme voi maksaa helposti ja turvallisesti mobiilissa Pivo-sovelluksella. Pivo-sovellusta voivat käyttää kaikkien pankkien asiakkaat. Mobiilikäytössä maksaessa Pivo-sovellus avautuu automaattisesti, selaimen kautta tietokoneella käytettäessä voit syöttää puhelinnumerosi sille varattuun kenttään, jonka jälkeen maksu hyväksytään Pivo-sovelluksessa tai puhelinnumeron perusteella valitussa muussa sovelluksessa. Maksu veloitetaan oletusarvoisesti pankkitililtä (OP:n asiakkaat) tai Pivo-sovellukseen tallennetulta kortilta (muiden pankkien asiakkaat).

Maksujenvälittäjän yhteystiedot:
Svea Payments Oy
Y-tunnus: 2121703-0
Mechelininkatu 1 A
00180 Helsinki
Puhelin: 09 4241 7040 (arkisin klo 8:00-16:00)
Sähköposti: asiakaspalvelu.payments@svea.fi
https://www.svea.com/fi/fi/kuluttajat/maksuratkaisut/

Maksaminen laskulla ja erämaksulla

Lasku

Svea Ekonomi tarjoaa sinulle helpon ja turvallisen tavan maksaa ostoksesi laskulla.
Valitessasi maksutavaksi Svea Ekonomin laskun saat aina vähintään 14 päivää maksuaikaa. Viivästyskorko on korkolain mukainen laillinen viivästyskorko eli 7 % + korkolain mukainen viitekorko. Maksuhuomautuksesta veloitamme 5 euroa. Huomioithan myös, että ostajan tulee olla vähintään 21-vuotias.
Avoimet laskusi näet Omat sivut -palvelusta.
Svea Ekonomin maksutapojen käyttö edellyttää hyväksyttyä luottopäätöstä. Hakija antaa luottoa hakiessaan suostumuksen sille, että muilta luotonantajilta saatavia tietoja kysytään Suomen Asiakastieto Oy:n kuluttajaluottotietojen kyselyjärjestelmästä. Tarkistamme lisäksi hakijan luottotiedot. Kielteisen luottopäätöksen saaneella asiakkaalla on oikeus hakea uutta luottopäätöstä toimittamiaan lisätietoja vastaan ottamalla yhteyttä Svea Ekonomin asiakaspalveluun.

Laskun maksaminen pienemmissä erissä

Ostoluotto on kertaluotto, jolla voit jakaa laskusi sinulle sopiviin kuukausieriin. Mikäli haluat maksaa laskusi pienemmissä erissä, sinun tulee tutustua laskun yhteydessä saamiisi ostoluoton ehtoihin ja hyväksyä ne allekirjoituksellasi. Tämän jälkeen voit maksaa vähintään laskulla ilmoitetun minimierän. Voit maksaa ostoluoton milloin tahansa kokonaan pois ilman lisäkuluja käyttämättömältä luottoajalta.
Voit tutustua luoton ehtoihin täältä: Ostoluoton yleiset ehdot ja Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

Erämaksu

Svea Ekonomin erämaksu on kertaluotto, jolla voit valita haluamasi maksuajan kaupassa tarjotuista vaihtoehdoista. Huomioithan, että ostajan tulee olla vähintään 21-vuotias.
Avoimet luottosi näet Omat sivut -palvelusta.
Voit tutustua luoton ehtoihin täältä: Erämaksuluoton yleiset ehdot ja Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot
Svea Ekonomin maksutapojen käyttö edellyttää hyväksyttyä luottopäätöstä. Hakija antaa luottoa hakiessaan suostumuksen sille, että muilta luotonantajilta saatavia tietoja kysytään Suomen Asiakastieto Oy:n kuluttajaluottotietojen kyselyjärjestelmästä. Tarkistamme lisäksi hakijan luottotiedot. Kielteisen luottopäätöksen saaneella asiakkaalla on oikeus hakea uutta luottopäätöstä toimittamiaan lisätietoja vastaan ottamalla yhteyttä Svea Ekonomin asiakaspalveluun.
Yhteystiedot ja asiakaspalvelu
Mikäli sinulla on kysymyksiä laskutukseen liittyen, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme puh. 09 4242 3330 (ma-to 8-18, pe 8-17) tai yhteydenottolomakkeen kautta.
Avoimet luottosi näet myös Omat sivut -palvelusta.
Svea Ekonomi noudattaa toiminnassaan henkilötietolakia. Lue tietosuojaselosteemme täältä. Lisätietoja etämyynnistä ja internetissä tapahtuvasta kaupankäynnistä saat Svea Ekonomin sivuilta sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.
Svea Ekonomi / Maksuratkaisut
Mechelininkatu 1a
00180 Helsinki
https://www.svea.com/fi/fi/kuluttajat/maksuratkaisut/

Yrityslaskulla ostaminen

Svea Payments tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden ostaa ostokset laskua vastaan 14 päivän maksuajalla. Luotonantajana toimii Svea Ekonomi Ab filial i Finland. Huomioithan seuraavat asiat:
Mahdollisesta laskutuslisästä vastaa verkkokauppias.
Yrityslaskun voi valita maksutavaksi, kun ostoksen arvo ylittää 5 euroa ja on enintään 2000 euroa. Maksimisumma voi olla myös tätä suurempi, mikäli siitä on erikseen sovittu Svean ja kauppiaan kesken. Päivitä summa tarvittaessa.
Kun valitset maksutavaksi Yrityslaskun, yrityksen tiedot tarkistetaan y-tunnuksen perusteella ja tunnistautumalla henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi TUPAS-palvelussa vakuutat olevasi oikeutettu tekemään tilauksen yrityksen nimissä. Toimitus tapahtuu yrityksen viralliseen osoitteeseen.
Maksuehto on 14 päivää.
Viivästyskorko on 7 % + korkolain mukainen viitekorko. Maksuhuomautuksesta veloitamme 5 euroa.
Tilauksen tekijän tulee olla täyttänyt 18 vuotta.

Maksujenvälittäjän yhteystiedot:
Svea Payments Oy
Y-tunnus: 2121703-0
Mechelininkatu 1 A
00180 Helsinki
Puhelin: 09 4241 7040 (arkisin klo 8:00-16:00)
Sähköposti: asiakaspalvelu.payments@svea.fi
https://www.svea.com/fi/fi/kuluttajat/maksuratkaisut/

TOIMITUSEHDOT YKSITYISASIAKKAILLE

Atlok Oy myy tuotteita ja palveluita täysi-ikäisille yksityishenkilöille (joista käytetään nimitystä Kuluttaja). Tai alle 18-vuotiaille holhoojan suostumuksella. Kuluttajakaupassa noudatetaan voimassa olevaa Suomen ja Euroopan Unionin kuluttajansuojalainsäädäntöä. Nämä sopimusehdot eivät ole voimassa siltä osin kuin ne rajoittavat kuluttajan oikeuksia siitä mitä pakottavassa lainsäädännössä on määrätty. Asiakas on velvoitettu luovuttamaan tilausta tehdessään täydelliset yhteystietonsa, jotka sisältävät kuluttaja-asiakkaalta vähintään nimen, osoitteen ja puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen. Toimitusaika-arviot (yleensä 2-5 vrk) on laadittu maahantuojien ja valmistajien antamien tietojen perusteella. Atlok Oy tai sen käyttämät toimittajat eivät ole vastuussa vaikutuspiirinsä ulkopuolelta tulevien ennalta arvaamattomien muutosten aiheuttamista viivästyksistä. Sitova kauppasopimus astuu voimaan tilauksen kirjauduttua Atlok Oy:n järjestelmään. Tilauksen käsittelyaika on keskimäärin 1-2 työpäivää automaattisen tilausvahvistuksen lähettämisestä. Valmiilla tilauksella tarkoitetaan tilausta, jonka kaikki tuotteet ovat varastossamme ja varattuina tilaukseen, sekä tilauksen maksutapa on hyväksytty. Hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta eivät kuljetusta ellei toisin ole mainittu. Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo. Asiakkaan toivomuksesta valmistetuille, tilatuille tai muokatuille tuotteille ei myönnetä yksipuolista peruutusoikeutta. Peruutuksen yhteydessä tilauksesta mahdollisesti aiheutuneet kustannukset peritään kokonaisuudessaan ostajalta. Ammattituotteita myydään kuluttajille ainoastaan yrityskaupan säännöillä. Tuotteiden asentaminen, käyttöönotto ja käyttäminen vaativat oman alansa ammattiosaamista. Myytävät vinssit, asennettavat mönkijän lisävarusteet ja kaikki varaosat ovat ammattilaisen asennettavaksi suunniteltuja tuotteita. Atlok Oy ei ole velvollinen varaamaan muita saman tilauksen tuotteita asiakkaalle, jos yhden tuotteen saatavuus on huono, tai sen toimitus viivästyy meistä riippumattomista syistä. Kuluttaja voi vaihtoehtoisesti hyväksyä joko viivästyneen tuotteen jälkitoimituksen tai tilauksen perumisen. Jälkitoimituksen postikulut veloitetaan normaalisti. Tilauksessa olevia tuotteita varataan enintään 30 päivää, minkä jälkeen tilaus perutaan ellei asiakas ole suostunut jälkitoimitukseen toimitusehtojen mukaisesti. Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen 14 vuorokauden kuluessa ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja -ehtoihin ennen käyttöönottoa. Tuotteen sopivuutta käyttötarkoitukseen tulee tarkastella huolellisesti ennen sen asentamista tai käyttöönottoa.

KULJETUSVAHINGOT

Emme vastaa kuljetuksen aikana tapahtuneista vahingoista tai katoamisesta, vaan siitä on vastuussa rahdinkuljettaja. Kotimaisessa kuljetuksessa tavaran vähentymisestä tai vahingoittumisesta on tehtävä muistutus rahdinkuljettajalle välittömästi tavaraa vastaanotettaessa, jos vähentyminen tai vahingoittuminen oli ulkoisesti havaittavissa, ja muussa tapauksessa kirjallisesti seitsemän (7) päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Sunnuntai- ja pyhäpäiviä ei määräaikaa laskettaessa oteta huomioon. (TKSL § 40a) Tee merkintä puutteista/vaurioista rahtikirjaan, myös rahdinkuljettajan kappaleeseen, ennen kuin kuittaat lähetyksen vastaanotetuksi. Kysy lisäohjeet kuljetusliikkeen asiakaspalvelusta.

PALAUTUSOIKEUS

Etämyynnissä käyttämättömillä tuotteille on kuluttajasuojalain 6. luvun mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus. Lain tarkoituksena on antaa kuluttajalle oikeus tutustua tuotteeseen niin kuin se on mahdollista myymälässä. Atlok Oy myöntää asiakkaalle lain hengen mukaisesti oikeuden tutustua pakkauksen sisältöön. Tuotepakkauksen avaaminen tulee suorittaa yleistä varovaisuutta noudattaen. Tuotteita ei saa ottaa normaaliin käyttöön, koota tai asentaa paikoilleen. Asiakaspalautukset ja huoltotoimitukset tulee lähettää postin ilmaisella Asiakaspalautus 14 pakettina. Postitoimipaikassa siitä täytetään pakettikortti. Toimitusmuotona on käytettävä pakettia, koska kirjeille ei ole olemassa lähetysseurantaa. Suurikokoisissa ja yli 35 kilon paketeissa ilmoitamme kuljetusmuodon tapauskohtaisesti. Asiakas on velvollinen säilyttämään palautusasiakirjoista tarvittavat kopiot. Postin asiakaspalautuksesta saatava pakettilähetysseurantatunnus on ainoa keino lähettämisen todistamiseksi. Maksuton asiakaspalautus on voimassa vain Suomessa. Asiakkaan tulee maksaa kaikki ulkomailta lähetettyjen palautuksien ja huoltotoimitusten kustannukset. Asiakkaan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ennen palautuksia/ huoltotoimituksia. Pidätämme oikeuden periä kustannukset asiakkaalta, jos asiakaspalautus on tehty aiheetta tai sopimusehtojen vastaisesti. Takuu määräytyy valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Ostaja on velvollinen tutustumaan tuotteen mukana toimitettuihin takuuehtoihin ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuuehdot löytyvät käyttöohjeista, erillisestä takuulomakkeesta tai valmistajan osoittamasta verkko-osoitteesta. Huoltoaika-arvio takuukorjauksille on 10-15 arkipäivää. Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen, kuitin tai muun todistuksen ostopaikasta ja -ajankohdasta palautuksen yhteydessä tai reklamoidessaan tavaran virheestä. Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti. Vapaamuotoisen reklamaation voi toimittaa joko sähköpostilla osoitteeseen info@atlok.fi tai kirjeenä postiosoitteeseen. Erimielisyyksien ratkaiseminen Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus saattaa tästä sopimuksesta syntyvät erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Asiamieskuluja ei korvata , koska Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoaa veloituksetta apua erimielisyyksien ratkaisemiseen.

SIVUJEN YLEISET KÄYTTÖEHDOT

Käyttämällä Atlok Oy:n WWW-sivuja käyttäjä sitoutuu noudattamaan jäljempänä esitettyjä ehtoja. Mikäli käyttäjä ei hyväksy näitä ehtoja kokonaisuudessaan, käyttäjän tulee välittömästi poistua sivuilta. Atlok Oy :n WWW-sivujen sisältö on suojattu tekijänoikeuslain ja kansainvälisten sopimusten mukaisesti Copyright © 2021 Atlok Oy. Atlok Oy pidättää itsellään kaikki oikeudet sivujen sisältöön ellei toisin mainita. Sisällön tai sisällön osan saattaminen yleisön saataviin levittämällä, esittämällä tai näyttämällä julkisesti tai varastointi tai kappaleiden valmistaminen sisällöstä tai sen osasta ilman Atlok Oy:n etukäteen antamaa nimenomaista kirjallista suostumusta on kielletty lukuun ottamatta seuraavaa poikkeusta. Käyttäjällä on lupa tallettaa tietokoneelleen tai tulostaa yksityistä, valmistajan tai jälleenmyyjän käyttöä varten sivuja tai otteita sivuista. atlok.fi ja warn.fi verkkosivuilla esiintyvien aineistojen immateriaaliset oikeudet omistaa Atlok Oy. Aineistojen muokkaus, levittäminen sekä julkinen käyttö ilman Atlok Oy:n suoraa suostumusta pidetään immateriaalisten oikeuksien loukkauksena. Atlok Oy:n verkkosivujen sisältö esitetään sellaisenaan. Ellei pakottavasta lain säännöksestä muuta johdu, Atlok Oy ei vastaa sivujen oikeellisuudesta, täsmällisyydestä tai luotettavuudesta ja varaa oikeuden koska tahansa muuttaa sivuja ja tätä ilmoitusta sekä estää pääsyn sivuille tai lopettaa sivujen ylläpidon. Atlok Oy ei ota vastuuta niiden sivujen sisällöstä ja aineistosta, joihin WWW-sivuilta on linkkiyhteys ja jotka on tehty tai julkaistu jonkun muun toimesta.

TOIMITUSEHDOT YRITYSASIAKKAILLE

Soveltamisala
Näitä toimitusehtoja (jäljempänä ”Toimitusehdot”) sovelletaan Atlok Oy:n (jäljempänä ”Myyjä”) ja asiakkaan (jäljempänä ”Ostaja”) väliseen kauppaan elleivät Myyjä ja Ostaja ole kirjallisesti toisin sopineet. Toimitusehdot tulevat sopimuksen osaksi, kun ehtoihin on viitattu tarjouksessa, tilausvahvistuksessa tai ne muutoin on liitetty toimituksen yhteyteen. Toimitusehdot ovat nähtävillä Myyjän internetsivuilla osoitteessa: www.atlok.fi sekä Myyjän toimipaikassa.

Voimassaolo
Toimitusehdot ovat voimassa 1.1.2021 alkaen ja ovat voimassa toistaiseksi. Myyjällä on oikeus muuttaa Toimitusehtoja julkaisemalla uudet toimitusehdot Myyjän verkkosivuilla.

Hinnat
Tuotteiden hinnat ovat tuotteen toimituspäivänä voimassaolevan hinnaston mukaisia. Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron ja se laskutetaan Ostajalta kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön mukaan.

Tilaus
Ostaja toimittaa kirjallisen tai suullisen ja Ostajaa sitovan tilauksen Myyjälle. Ostajan tilaus tulee Myyjää sitovaksi, kun Myyjä on kirjallisesti vahvistanut tilauksen tai lähettänyt tuotteen.

Toimitus
Ellei Myyjän ja Ostajan välillä toisin sovita, on toimitusehto vapaasti noudettavissa Myyjän varastossa Riihimäellä (NOL Riihimäki FIN01 tai vientilähetyksissä Ex Works, Incoterms 2000). Mahdollisista toimitus- ja pakkauskuluista on Myyjä oikeutettu veloittamaan Ostajaa erikseen. Myyjä toimittaa tavaran viimeistään 180 päivässä siitä, kun Myyjä on lähettänyt kohdassa 4 tarkoitetun kirjallisen vahvistuksen Ostajalle. Mikäli Myyjä ei kykene toimitusesteestä johtuen toimittamaan tuotteita sovitussa ajassa, tulee Myyjän ilmoittaa tästä viipymättä Ostajalle. Milloin viivästyminen, jonka syynä on muu kuin ylivoimainen este, aiheuttaisi huomattavia kustannuksia tai olennaista haittaa Ostajalle, on Ostajalla oikeus peruuttaa tilaus viivästyneen toimituksen osalta. Ellei Ostaja peru tilausta, toimitus siirtyy olosuhteet huomioon ottaen kohtuulliseksi katsottavaan uuteen ajankohtaan. Ellei Myyjän ja Ostajan välillä ole kirjallisesti toisin sovittu, ei Myyjällä ole velvollisuutta korvata tuotteen luovuttamatta jäämisestä tai tuotteen luovutuksen viivästymisestä Ostajalle aiheutuneita vahinkoja.

Kauppahinta
Ostajan on suoritettava kauppahinta ja mahdolliset toimitus- ym. kulut (jäljempänä ”Kauppahinta”) neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa laskun päiväyksestä, ellei Myyjä ole toisin ilmoittanut. Laskun päiväys on tuotteen toimituspäivä. Kauppahinta katsotaan suoritetuksi, kun maksu on tullut Myyjän ilmoittamalle pankkitilille. Myyjä on oikeutettu perimään viivästyneelle maksusuoritukselle 11% viivästyskorkoa. Viivästyskoron lisäksi Myyjällä on oikeus periä Ostajalta kohtuulliset perintäkulut. Mikäli tuotteen vastaanotto viivästyy Ostajasta johtuvasta syystä, on Myyjällä oikeus periä Ostajalta korvaus tuotteiden varastoimisesta. Mikäli Ostaja viivästyy Kauppahinnan tai sen osan tai muun maksuvelvoitteen suorittamisessa, Myyjä on oikeutettu pidättäytymään kaikista toimituksista Ostajalle kunnes erääntyneet saatavat on korkoineen kokonaisuudessaan maksettu. Toimitusajan katsotaan tällöin siirtyneen vastaavasti, eikä Ostajalla ole oikeutta esittää Myyjälle mitään toimitusajan pidentymisestä johtuvia vaatimuksia tai peruuttaa tilausta.

Omistusoikeus
Tuotteiden omistusoikeus siirtyy Ostajalle, kun Ostaja on kokonaisuudessaan maksanut Kauppahinnan ja mahdolliset muut kauppaan liittyvät maksuvelvoitteet. Vaaranvastuu tuotteeseen siirtyy kun tavara on toimitusehtojen mukaisesti asetettu Ostajan käytettäväksi.

Takuu
Myyjä myöntää toimittamiensa tuotteiden rakenteelle ja komponenteille enintään yhden vuoden takuun tai valmistajan / muun maahantuojan takuun jos se on tätä lyhyempi. Takuu ei koske tuotteen valmistajan erikseen luettelemia kohtia. Takuuaika alkaa kulua tuotteen toimituspäivästä Ostajalle. Takuu on voimassa, jos tuotetta on käytetty huolellisesti käyttöohjeiden mukaisesti vain alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Myyjä ei vastaa virheistä, jotka ovat aiheutuneet asennusvirheestä, asennusohjeiden noudattamatta jättämisestä, normaalista kulumisesta, virheellisestä käytöstä, Ostajan vastuulle kuuluvien huoltotoimenpiteiden laiminlyönnin aiheuttamista vaurioista tai Ostajan laiminlyönnistä. Lisäksi takuun voimassaolon ehtona on, että Ostaja ilmoittaa välittömästi vian havaittuaan viasta Myyjälle sekä katkaisee virran viallisesta tuotteesta. Mikäli joku muu kuin Myyjä tai Myyjän valtuuttama taho huoltaa, korjaa tai jollakin tavalla muuttaa tuotetta tai sen ominaisuuksia, ei takuu sido Myyjää. Takuu ei koske odottamattomien ja ennakoimattomien syiden tai tapahtumien, kuten esimerkiksi ilkivallan, onnettomuuksien, luonnonvoimien tai eläinten, aiheuttamaa tuotteen viallisuutta. Myyjällä on antamansa takuun perusteella oikeus valintansa mukaan, joko:

      1. Kohtuullisessa ajassa korjata virhe ja toimittaa korjattu tuote Ostajalle
      2. Toimittaa virheellisen tuotteen tilalle uusi vastaava tuote
      3. Korvata Ostajalle Ostajan tuotteesta maksama kauppahinta

Takuun perusteella suoritettava korvaus rajoittuu tässä kohdassa mainittuun eikä Ostajalla ole takuun perusteella oikeutta muuhun korvaukseen. Myyjä ei takuun perusteella vastaa välillisistä vahingoista. Tuotteen toimittamisesta takuukorjaukseen aiheutuneista kuluista vastaa Ostaja. Mahdollisista takuukorjausten yhteydessä syntyvistä matka-, kuljetus- ym. kustannuksista vastaa Ostaja.

Tuotteen tarkastus
Kun tuote on luovutettu Ostajalle, on Ostajan tarkastettava tuote niin pian kuin olosuhteet sen sallivat, kuitenkin viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa toimituksesta tai siitä päivästä lukien kun tuote on asetettu toimitusehtojen mukaisesti Ostajan käytettäväksi. Ostajan katsotaan hyväksyneen toimituksen sekä tuotteen, ellei Myyjä ole kymmenen (10) päivän kuluessa tuotteen toimituksesta tai siitä päivästä lukien kun tuote on asetettu toimitusehtojen mukaisesti Ostajan käytettäväksi, vastaanottanut Ostajan yksilöityä kirjallista reklamaatiota, jossa on määritelty toimituksen tai tuotteen virheellisyys.

Tuotteen virhe
Mikäli toimituksessa tai tuotteessa on virhe ja mikäli Ostaja on reklamoinut tästä kohdassa 9 tarkoitetulla tavalla, on Myyjällä oikeus valintansa mukaan, joko:

      1. Kohtuullisessa ajassa korjata virhe ja toimittaa korjattu tuote Ostajalle
      2. Toimittaa virheellisen tuotteen tilalle uusi vastaava tuote
      3. Korvata Ostajalle Ostajan tuotteesta maksama kauppahinta

Ostajan on palautettava virheelliset tuotteet Myyjälle Myyjän kustannuksella, mikäli Myyjä niin vaatii. Tässä kohdassa mainitut seuraamukset tuotteen tai toimituksen virheellisyydestä ovat yksinomaisia eikä Ostajalla ole tämän perusteella oikeutta muuhun korvaukseen. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan vahinkoa, jonka Ostaja mahdollisesti kärsii tuotteen tai toimituksen virheellisyyden johdosta. Emme vastaa kuljetuksen aikana tapahtuneista vahingoista tai katoamisesta, vaan siitä on vastuussa rahdinkuljettaja. Kotimaisessa kuljetuksessa tavaran vähentymisestä tai vahingoittumisesta on tehtävä muistutus rahdinkuljettajalle välittömästi tavaraa vastaanotettaessa, jos vähentyminen tai vahingoittuminen oli ulkoisesti havaittavissa, ja muussa tapauksessa kirjallisesti seitsemän (7) päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Sunnuntai- ja pyhäpäiviä ei määräaikaa laskettaessa oteta huomioon. (TKSL § 40a)Tee merkintä puutteista/vaurioista rahtikirjaan, myös rahdinkuljettajan kappaleeseen, ennen kuin kuittaat lähetyksen vastaanotetuksi. Kysy lisäohjeet kuljetusliikkeen asiakaspalvelusta.

Vahingonkorvaus ja vastuun rajoituun rajoitus
Myyjän vastuu Ostajalle aiheutuneesta vahingosta rajoittuu Toimitusehtojen mukaiseen korvaukseen. Joka tapauksessa Myyjän korvausvastuun enimmäismäärä on Ostajan tuotteesta maksama Kauppahinta. Myyjä ei vastaa välillisistä vahingoista kuten tuotannon tai liikevaihdon vähentymisestä tai keskeytymisestä, saamatta jääneestä voitosta tai muusta vaikeasti ennakoitavasta vahingosta.

Ylivoimainen este
Myyjä vapautuu velvoitteistaan ja velvollisuudestaan maksaa korvausta, jos velvoitteiden rikkominen tai niiden täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta esteestä. Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen velvoitteen täyttämisen estävä, velvoitteen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, joka on Myyjästä riippumaton ja jonka vaikutuksia ei voida kohtuudella välttää eikä voittaa. Tällainen tapahtuma voi olla esim. sota, kapina, pakko-otto tai takavarikko yleiseen tarpeeseen, energianjakelun keskeytys, tulipalo, ukonilma tai muu luonnonilmiö, tuotekomponenttien saatavuudessa tapahtuva häiriö tai keskeytys tai muu epätavallinen Myyjästä riippumaton syy. Jos velvoitteen täyttäminen viivästyy jostakin edellä mainitusta syystä, velvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin paljon, kun kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena.

Kaupankäynnissä noudatetaan ensisijaisesti Atlok Oy:n toimitusehtoja
ja toissijaisesti Teknisen kaupan liiton yleisiä toimitusehtoja TKL04, kolmanneksi Kauppalakia.

Riitaisuuksien ratkaiseminen
aisuudet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan osapuolten välisillä neuvotteluilla. Tästä sopimuksesta johtuvat riitaisuudet ratkaistaan myyjän kotipaikan käräjäoikeudessa. Myyjällä on kuitenkin halutessaan oikeus ajaa kannetta vaihtoehtoisesti ostajan kotipaikan yleisessä tuomioistuimessa.